Ramadhan

KAJIAN: Puasa Buatkan Fikiran Lebih Tajam & Kreatif

Apabila tibanya bulan Ramadhan, umat Islam diwajibkan berpuasa menahan lapar dan minum dari terbit fajar hingga terbenam matahari.

Kebanyakan dari kita menganggap kalau puasa itu hanya menahan rasa lapar dan haus saja. Padahal lebih dari itu dan ada tujuan lain dari puasa. Disamping mendapatkan pahala, puasa juga memiliki manfaat yang ramai tidak tahu.

1. Mencegah Serangan Penyakit

Menurut kajian dari pakar kesihatan, puasa adalah cara terbaik untuk mencegahan tubuh dari serangan penyakit. Berpuasa juga merupakan terapi terapi untuk menyembuhkan penyakit kronik.

2. Sistem Organ Tubuh Meningkat

Berpuasa juga membuatkan sel tubuh menjadi lebih kuat dan tiada masalah jika menghadapi keadaan darurat. Sebagai contoh jika tiada bekalan makanan.

3. Meningkatkan kemampuan otak

Puasa meningkatkan neurotropik yang membantu tubuh untuk memproduksi lebih banyak sel-sel otak, dan pada akhirnya dapat meningkatkan fungsi otak.

4. Dapat berpikir lebih tajam dan lebih kreatif

Puasa membuatkan fikiran lebih tenang dan tajam. Menurut sebuah kajian, rasa lapar ketika berpuasa memaksa untuk berpikiran lebih tajam dan lebih kreatif.

5. Mengeluarkan racun dalam tubuh

Puasa dapat mengeluarkan racun dalam tubuh. Ketika tubuh membakar lemak untuk mendapatkan tenaga, ia akan membakar setiap racun yang berbahaya dalam tubuh.

Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

PALING POPULAR

Copyright © 2017 Rotikaya Media Sdn Bhd

To Top